Uitwisseling Erasmus+ tussen het Spinoza Lyceum en het Emerisio Gymnasio Archalas in Olympia: Beyond the Games
De Olympische Spelen zijn het grootste sportevenement ter wereld, met een indrukwekkende en rijke geschiedenis. De Griekse goden en mythen speelden een belangrijke rol bij de klassieke Spelen, Baron de Coubertin was van groot belang bij de oprichting van de moderne Olympische Spelen en door de jaren heen hebben de Spelen vele sporthelden voortgebracht. Maar de Olympische Spelen zijn meer dan alleen een sportevenement. Het doel van de Spelen is om jongeren op te voeden in de Olympische geest: door middel van sport, zonder enige vorm van discriminatie, met wederzijds begrip, vriendschap, solidariteit en fair play. Maar is dat altijd zo geweest? En zorgen de huidige Spelen daadwerkelijk voor een betere wereld? Hoe verbindend is sport eigenlijk?
Om de geschiedenis en het gedachtegoed van de Olympische Spelen te onderzoeken, hebben we een uitwisseling georganiseerd met twee scholen in de bakermat van de Spelen: het oude Olympia! We reisden met 34 leerlingen af naar Griekenland om samen met de leerlingen van deze scholen in Olympia ons te verdiepen in de Olympische Spelen. Het programma begon in Athene en voerde ons langs meer dan 2500 jaar geschiedenis, met bezoeken aan plaatsen die een bijzondere betekenis hebben in het kader van de Spelen.
De leerlingen leerden over de eerste moderne Olympische Spelen in Athene terwijl ze in het stadion stonden waar deze plaatsvonden. In Olympia stonden ze tussen de tempelresten van waar ooit de klassieke Olympische Spelen werden gehouden. Ze bezochten de plek waar de Olympische vlam elke vier jaar wordt ontstoken en hielden een sprintwedstrijd in het antieke stadion waar atleten millennia eerder ook op renden.
Natuurlijk was er ook tijd om de Griekse cultuur te leren kennen. De leerlingen dansten samen met de Griekse leerlingen de beroemde Sirtaki en genoten van het heerlijke Griekse eten. Uiteraard werd het symbool van Griekenland, de Akropolis, ook bezocht.
Andere Erasmus+ uitwisselingen tussen het Spinoza Lyceum en:
Gefinancierd door de Europese Unie. De hier geuite opvattingen en meningen komen echter uitsluitend voor rekening van de auteur(s) en geven niet noodzakelijkerwijs die van de Europese Unie of het Nationaal Agentschap weer. Noch de Europese Unie, noch het Nationaal Agentschap kan ervoor aansprakelijk worden gesteld.
Om ervoor te zorgen dat onze website goed werkt en deze te kunnen analyseren, gebruikt de website van Het Dalton Spinoza Lyceum functionele en analytische cookies. Wij maken geen gebruik van tracking cookies en de cookies worden niet voor marketingdoeleinden gebruikt. De cookies van Google Analytics zijn volledig geanonimiseerd. Bent u hiermee akkoord? Druk dan op de knop “Accepteren”. Wilt u liever niet dat wij cookies plaatsen? Kies dan voor “Weigeren”.