Internationale projecten docenten

Docentenmobiliteit – training in Barcelona

In september 2023 heeft Irene Brouwer, kunstdocent aan het Spinoza Lyceum, een cursus in Barcelona gevolgd samen met tien andere docenten uit heel Europa. Het thema van de cursus was classroom management en had als doel om technieken en methodes aan te leren die motiverend werken en aansluiten bij de 20first century skills. De reis (per trein), het verblijf en de cursus werden gefinancierd door de Erasmus+ subsidie.

‘Het was leuk en interessant om een week lang in de schoolbanken te zitten en ervaringen te delen en van elkaar te leren.

Zo hebben we veel korte samenwerkingsopdrachten gedaan waarbij je als groepje kon winnen. Dat werkte bij mij zeker activerend. Docenten zijn net leerlingen en het stilzitten duurde ons al snel te lang. De docent liet ons meerdere malen per dag staan en lopen in het lokaal om lesstof en inzichten uit te wisselen dmv een speeddate of een spel’. De belangrijkste les was, en dat was voor elke docent een bevestiging,  dat je eerst moet investeren in het contact en dat er dan pas ruimte is voor leren. ‘Ik kwam erachter dat het er in Hongarije en Italië in de klas ook niet zo anders aan toe gaat dan bij ons. Iedereen liep tegen dezelfde uitdagingen aan. En waar we het unaniem over eens waren is dat het toch wel heel leuk is om docent te zijn’.