Dalton kernwaarde

Samenwerken is één van de vijf kernwaarden van ons Daltononderwijs. Samenwerken kan in heel veel verschillende vormen. Bijvoorbeeld in de les werk je samen aan opdrachten of je doet samen een project voor een vak. We gaan ook regelmatig op excursie buiten de school: veldexcursie voor Aardrijkskunde of Biologie, naar een museum of theatervoorstelling of zelfs een paar dagen naar het buitenland!

Samenwerken kan ook betekenen dat je in daltonuren met leerlingen uit andere klassen en leerjaren werkt aan een dans-of musicalvoorstelling; een solarboot in elkaar zet of in het theater aan het licht-en geluidsplan werkt van de verschillende voorstellingen die we op school opvoeren. Samenwerken is verankerd in alles wat we op school doen. We leren je samen te werken op een goede, opbouwende manier, omdat dat belangrijk is voor nu en de toekomst. Bij bijna alles wat je doet, werk je samen. Het is goed om te leren hoe je dat het beste doet.

En we leren je samenwerken omdat het leereffect daardoor groter kan worden. Door samen te overleggen over bijvoorbeeld een opdracht leer je, hoe anderen denken, leer je van elkaar hoe je een opdracht aanpakt. Je leert daardoor actiever.

We hebben een aantal leerlingen uit onze brugklassen gevraagd hoe zij samenwerken ervaren op onze school:

– “Het fijne aan samenwerken vind ik dat de ander jou ook dingen uit kan leggen als je vragen hebt. Het is soms namelijk ook fijn als een leerling iets aan je uitlegt, want die begrijpen je soms ook beter.”
–  “Ik vind samenwerken heel fijn, want ik denk dat het me helpt om sneller te werken. Als ik samenwerk met mijn beste vriendin is het wel leuk en gezellig, maar we werken ook wel goed. We verdelen dan de taken van de opdrachten.”
Het liefst kies ik zelf met wie ik samenwerk, omdat ik dan al weet of het goed zal gaan of niet. Bij samenwerken gaat de taakverdeling soms fout, maar als het soepel gaat, kun je van elkaar leren.”
– “Een voordeel van samenwerken is dat je met z’n tweeën meer ideeën krijgt dan in je eentje. Maar het is ook wel weer meer gedoe.”
– “Het is veel leuker om met iemand aan iets te werken dan alleen.”
– “Ik denk dat we wel veel samenwerken op school. Op mijn basisschool was het wat minder, maar ik vind samenwerken juist leuk. Dat is één van de redenen dat ik Spinoza op de eerste plaats zette.”

Kom langs op de Open Dagen van het Spinoza op 8, 9 en 10 februari 2024 en dan kunnen onze leerlingen en docenten je nog veel meer vertellen!