Muziekplusklas

Al ruim 20 jaar heeft het Spinoza Lyceum een speciaal muziekprogramma.

We noemen dit de Muziekplus. De Muziekplusgroep heeft een aparte brugklas, een tweede klas, een derde klas en een bovenbouwklas. Je kan muziek ook het kiezen als examenvak.  De Muziekplusgroep is geen aparte klas. Alleen tijdens de muziekplus lesuren zitten havoleerlingen, atheneumleerlingen en gymnasiumleerlingen bij elkaar in de muziekpluslessen.

Meedoen?
Nadat je bent geplaatst op het Spinoza Lyceum kun je auditie doen voor Muziekplus. Je geeft je op voor een auditie met zang of instrumentaal.

Wat?
De Muziekplusklas bestaat uit 2 tot 3 uur muziekles in de week. Eén van die uren zing je óf in het koor, óf speel je mee in het orkest. We bereiden ons daarin voor op de presentaties in het theater van de school.
De andere uren worden de koor- en orkestgroep samengevoegd en doen we allerlei groepsopdrachten. Een belangrijk onderdeel daarvan is het samen spelen in bandjes in voorbereiding op de presentatieavonden.

Voor wie?
Voor kinderen die enthousiast worden van het idee om twee keer per jaar een muzikaal optreden te verzorgen in het theater van de school en die het leuk vinden om uitgedaagd te worden op muzikaal gebied.

Auditie doen?
Je doet auditie voor zang of instrumentaal. Tijdens de auditie speel of zing je iets dat je thuis hebt voorbereid. We kijken daarbij naar je muzikaliteit en hoe je reageert op onze aanwijzingen. Je hoeft geen toptalent te zijn.

Voor zangers is het gewenst dat je zangles hebt of in een (musical)koor zingt. We leren je iets nieuws aan door voor- en nazingen.
Voor instrumentalisten vragen we dat je minimaal twee jaar les hebt en de basis beheerst van het noten lezen. (of tab-notatie in het geval van gitaristen). Tijdens de auditie vragen we je iets eenvoudigs van blad te spelen.
Daarnaast doen we met alle auditanten een muzikaalgehoortestje dat je niet kan voorbereiden.

Zijn er andere vakken die ik hierdoor niet heb?
Je hebt evenveel lesuren als andere leerlingen. De muziekpluslessen zijn in eerste instantie in de plaats van ‘gewone’ muzieklessen, waarvan alle brugklasleerlingen er twee in de week hebben. Daarnaast gaat het soms ten koste van een uurtje science, beeldende vorming of gym. Deze vakken volg je wel, maar je hebt iets minder uren.

Wat als ik niet door de auditie kom?
Geen nood! Je komt in dezelfde klas terecht, maar gaat naar ‘gewone’ muzieklessen die breed georiënteerd zijn. Je leert de basis van verschillende instrumenten en doet ook allerlei groepsopdrachten. Ook in de daltonuren kan je voor extra muziek kiezen en je kan meedoen aan het Open Podium. Voor leerlingen die van muziek houden is het Spinoza Lyceum in alle gevallen een goede keuze!

Voor inhoudelijke informatie kun je mailen naar info@spinozalyceum.nl ter attentie van dhr. M. Hendriks of dhr. W. van der Wal.