Donatie van 18.810 chocolaatjes voor het VUMC

Op 12 april heeft een van onze docenten, Miriam van der Gulik samen met Monique Boelijn en een aantal leerlingen van 5V een oproep gedaan aan al onze leerlingen, ouders en medewerkers. Miriam had op at5.nl gelezen dat het VUMC een extra afdeling voor corona patiënten gaat opzetten, aangezien het aantal ziekenhuisopnames nu een piek gaat bereiken, hoger dan in december 2020. Het VUMC wil de geplande zorg niet afschalen, geen al geplande operaties afzeggen en de zorg zo veel mogelijk draaiende houden.
Maar het VUMC weet eigenlijk ook niet hoe ze die afdeling moeten gaan bemensen. De zorgmedewerkers zijn oververmoeid en de motivatie gaat steeds meer omlaag. Ze hebben al zoveel meegemaakt, het wordt moeilijk om het vol te houden.

Onze school staat vlakbij het VUMC. Kunnen wij niet iets voor hen doen? Een gebaar, een steuntje in de rug? Zo ontstond het idee bij Miriam: Als we allemaal 50 cent of één euro (of meer) doneren dan kunnen we op heel wat afdelingen een doosje chocola (laten) zetten als steunbetuiging.
Hier is massaal gehoor aan gegeven, we zijn op een waanzinnig bedrag van € 3.270,72 uitgekomen. Daarnaast support Tony Chocolonely dit geweldige initiatief met meer chocolade. Donderdag 22 april werden er 18.810 chocolaatjes overhandigd door 5V-leerling Josine Barendsen, onze rector Jan Paul Beekman en initiatiefnemer/docente Miriam. Zij mochten natuurlijk vanwege de corona situatie het gebouw niet in maar binnen het VUMC zal er worden gezorgd dat alle medewerkers van alle afdelingen straks van de Tiny Tony’s kunnen genieten. Want allemaal werken ze keihard.

Deze fantastische actie heeft zelfs de krant/Het Parool gehaald: https://www.parool.nl/amsterdam/5-vwo-spinoza-verrast-personeel-vumc-met-chocola~bfb10c06/