539 + 3 zonnepanelen op het dak van de school

Wat je allemaal met zonne-energie kunt doen weten we op het Spinoza Lyceum al lang. Onze leerlingen van robotica bouwen elk jaar een boot die vaart op zonne-energie. Binnenkort krijgt het Spinoza Lyceum 539 zonnepanelen op alle daken.

Dat is best bijzonder, want het schoolgebouw is een monument. Daar mag je zonnepanelen leggen, maar de regels zijn strenger. De panelen moeten vanaf de straat gezien uit het zicht blijven.
Bijzonder is ook dat de zonnepanelen coöperatief zijn. Dat betekent dat ze niet van de school zijn, maar van Amsterdammers, ouders, leerlingen en medewerkers.
Via Zuiderlicht kan iedereen mede-eigenaar worden van de panelen. Lid ben je al voor eenmalig één euro. Hoe dat werkt, lees je hier: https://www.zuiderlicht.nu/portfolio-item/spinoza-lyceum/De stroom gaat naar de school. Via een app en een beeldscherm op de gang kunnen de leerlingen straks dagelijks de stroomopbrengst monitoren.

3 panelen voor de solar boat

De school krijgt bovendien nog drie extra panelen door middel van sponsoring door het Zuiderlicht: niet voor op het dak maar voor op een door de leerlingen zelf gebouwen boot. Met de stroom van die panelen kun je varen, racen. Als de corona maatregelen het toestaan gaat de zonneboot van het Spinoza Lyceum in mei tijdens de Young Solar Challenge te water.

Milo Koene uit 5V en Huib Maanen (hoofdconciërge) vertellen hoe dit werkt:
‘Je start de race met twee volle accu’s. Tijdens de race kun je die bijladen met energie van de panelen. Je moet weten hoe ver je daarmee komt. Je kunt niet vol gas van start gaan, je moet heel bewust varen. En je moet blijven rekenen.’
Voor meer informatie over het solar team/ robotica (mbt deelname of sponsoring) kan je contact opnemen met Huib van Maanen; h.vanmaanen@spinozalyceum.nl

De school doet meer

En de school doet meer. Er komen steeds meer lessen en projectweken over het klimaat. Leerlingen kiezen vaker duurzame onderwerpen voor hun profielwerkstukken. De kantine werkt aan gezonder en duurzamer aanbod. De school scheidt afval, enzovoort. Daar horen ook zonnepanelen bij.