DE KUNST
VAN HET LEREN

Projectweek bovenbouw

Duurzaamheid binnen Erasmus+ : leren door doen

Duurzaamheid binnen Erasmus+: leren door doen
Binnen het Erasmus+ programma van het Spinoza Lyceum staat niet alleen internationale samenwerking centraal maar ook het creëren van bewustwording ten opzichte van duurzaamheid. Onze leerlingen die deelgenomen hebben aan een Erasmus+ project hebben dat het afgelopen jaar op heel praktische en inspirerende manieren ervaren.

Ecologische voetafdruk
We zijn ieder project gestart met een bewustwordingsactiviteit waarin leerlingen tijdens de les een vragenlijst invulden om inzicht te krijgen in hun eigen ecologische voetafdruk. Aan de hand van de uitkomsten gingen we in gesprek: hoe kun je je voetafdruk verkleinen? Welke keuzes maken écht verschil? Daarbij werd duidelijk dat iedereen op zijn of haar manier kan bijdragen aan een duurzamere wereld, of dat nu gaat om kleine gedragsveranderingen of grotere initiatieven.

Bijenproject
Ook tijdens onze Erasmus+ uitwisselingen stond duurzaamheid centraal. In Olympia bezochten onze leerlingen een lokale imker, die uitlegde hoe essentieel bijen zijn voor de bestuiving van meer dan 75% van de gewassen die mensen consumeren — zoals groenten, fruit en noten. Zonder bijen komt de biodiversiteit in gevaar en raken ecosystemen uit balans. Dat sloot mooi aan bij onze eigen bijenproject op school: op het dak van het Spinoza Lyceum staan inmiddels twee bijenkasten. Docenten verzorgen de bijen en oogsten zelfs hun eigen honing. Een aantal leerlingen heeft daarbij geholpen en het vastgelegd op film. Daarmee leveren we niet alleen een bijdrage aan het behoud van de bijenpopulatie, maar vergroten we ook het bewustzijn over de cruciale rol die bijen spelen in een gezonde en duurzame wereld.

Afval&Fashion
Daarnaast trokken onze leerlingen samen met Franse scholieren de Amsterdamse grachten in om plastic te vissen. Een confronterende én leerzame ervaring over de impact van zwerfafval op het milieu. Samen met Italiaanse leerlingen volgde een andere groep lln een workshop bij het United Repair Centre in Amsterdam-West. Hier leerden ze hoe je kapotte kleding kunt herstellen en kregen ze inzicht in de gevolgen van fast fashion voor mens en planeet.

Schooltuin
Ook dichter bij school werden handen uit de mouwen gestoken. In onze schooltuin zijn tegels gewipt, bomen geplant en onkruid gewied om ruimte te maken voor meer groen en biodiversiteit. Onze Oostenrijkse gasten hielpen enthousiast mee met zaaien, planten, snoeien, composteren, water geven en opruimen. In hun eigen school in Oostenrijk beheren zij ook een tuin waar ze groenten en fruit verbouwen om in hun schoolkeuken te gebruiken — de uitwisseling van kennis en ervaringen was dan ook wederzijds verrijkend.

Door samen te werken met Europese leeftijdsgenoten en actief aan de slag te gaan, hebben onze leerlingen ervaren dat duurzaamheid geen abstract begrip is, maar een concrete verantwoordelijkheid die begint bij jezelf. Op het Spinoza Lyceum geloven we dat juist deze ervaringen helpen om met open ogen en een open hart bij te dragen aan een leefbare toekomst.