Uitwisseling Erasmus+

Uitwisseling Erasmus+ tussen het Spinoza Lyceum en het Sant Gervasi in Barcelona (Mollet del Vallès): kunstproject Mi casa, Su casa

Van 7 tot en met 14 maart reisden we met een groep van 25 leerlingen naar Barcelona. Bij aankomst op het vliegveld stond een tourbus op ons te wachten, die bracht ons naar het nabijgelegen dorp Mollet del Valles waar de school Sant Gervasi zich bevindt. Met deze school kennen we een jarenlange traditie van uitwisselingsreizen. Na een warm en enthousiast onthaal met een zelfgemaakt spandoek gingen de leerlingen mee naar de gastgezinnen. Ze werden verrast door de gastvrijheid, volledig ondergedompeld in de Catalaanse cultuur en deden gedurende de activiteiten in deze week veel inspiratie op voor het gezamenlijke kunstproject: Mi Casa, Su Casa. Onze leerlingen maakten in de gastgezinnen kennis met elkaars thuis tradities.

Deze vormden de aanleiding voor het gezamenlijke kunstproject, waaraan de leerlingen in zowel Barcelona als in Amsterdam hebben samengewerkt. Daarnaast leerden we de Catalaanse cultuur en de stad Barcelona kennen ahv kunst:  we stonden stil bij het kunstwerk van Keith Haring en andere street art kunstenaars, we bezochten de verschillende pleinen in Barcelona en leerden hier over de geschiedenis van de stad.

Ook bezochten we het indrukwekkende Dali museum in Figueras en het kleurrijke Park Guell van Gaudi.  Tijdens de presentaties van de eindproducten kwam dan ook alles voorbij: van gezamenlijke schilderijen tot street art, van een eigen muziekstuk tot een conceptueel kunstwerk. Zelfs de docenten van de uitwisselingsschool werden geïnspireerd door het gezamenlijke kunstproject en maakten een stop motion video als afscheidssymbool: aan alle leerlingen hebben ze gevraagd deze uitwisseling in 1 woord te omschrijven en daarbij maakten ze een portret foto van elke leerling. In Amsterdam hebben we op de laatste dag een mooie vijgenboom in de schooltuin geplant, een toepasselijk symbool en natuurlijk een mooie herinnering aan deze uitwisseling.

Gefinancierd door de Europese Unie. De hier geuite opvattingen en meningen komen echter uitsluitend voor rekening van de auteur(s) en geven niet noodzakelijkerwijs die van de Europese Unie of het Nationaal Agentschap weer. Noch de Europese Unie, noch het Nationaal Agentschap kan ervoor aansprakelijk worden gesteld.