Over het Spinoza Lyceum

We hopen dat je je op onze school snel thuis voelt. En daar helpen we je natuurlijk ook bij! Om je nieuwe klasgenoten snel te leren kennen ga je in het begin van het schooljaar met je klas en je mentor op brugklaskamp. En door het jaar heen doe je samen veel leuke activiteiten zoals klassenfeesten, sportdagen en uitstapjes.
Meer hierover vind je op deze website en in onze Brugklas brochure.

Jezelf kunnen zijn

Het Spinoza Lyceum is een veilige school waar je jezelf kan zijn. Onze schoolregels helpen bij het op een goede manier met elkaar omgaan. De belangrijkste schoolregels zijn dat je respect voor elkaar toont, rekening met elkaar houdt, van elkaar en elkaars spullen afblijft en op tijd in de les bent.

Daltononderwijs

Wij zijn een van de weinige scholen in Amsterdam die daltononderwijs geeft. Bij daltononderwijs werk je veel samen met anderen, maar ga je ook zelfstandig aan de slag. Stukje bij beetje leer je steeds meer verantwoordelijkheid dragen.

Je hebt iedere dag een daltonuur waarin je zelfstandig werkt aan een zelfgekozen vak. Door het gebruik van de iPad of Chromebook kan je gemakkelijk in je eigen tempo en op je eigen niveau aan het werk.

Lessen van vijftig minuten

De lessen op het Spinoza Lyceum duren vijftig minuten. Het eerste lesuur begint om 8.30 uur en meestal ben je om 14.20 uur klaar. Op een lesdag heb je een kleine pauze van twintig minuten en een grote pauze van een half uur.

Op onze school vallen er zo min mogelijk lessen uit. Als er toch lessen uitvallen, zetten we waarnemende docenten in. De lessen in de eerste en tweede klassen krijgen hierbij voorrang.

Kunstprogramma

Onze school staat bekend om de kunstvakken. Je krijgt de vakken Muziek en Kunst beeldende vormgeving en kan daar ook eindexamen in doen.
Heb je muzikale talenten? Dan krijgt je de kans om mee te doen aan een speciale Muziekplusklas.

Ieder jaar voeren leerlingen spetterende musical- en dansproducties op en mag iedereen zich presenteren op het culturele Open Podium.

Science

Zie je jezelf al proefjes doen in een echt laboratorium? De exacte vakken komen uitgebreid aan bod bij ons. In de sciencevleugel (mét sciencelab!) volg je in de eerste en tweede klas (havo en vwo) het vak Mens & Natuur. Ook krijg je de vakken biologie, scheikunde en natuurkunde.